May We Be Forgiven av AM Homes vinner Women’s Prize for Fiction 2013

homes-9eca4ccfdd16fa4fd94e2606368cdde0c6d960dc-s6-c30

I går ble vinneren av The Women’s Prize for FIction 2013 kunngjort.  Mange trodde Hilary Mantel ville vinne, og gjøre det til en historisk trippel seier for Bring Up the Bodies, men i stedet gikk prisen til amerikaneren AM Homes for May We Be Forgiven.  Miranda Richardson, som ledet juryen, sa følgende om boken  “we agreed that May We Be Forgiven is a dazzling, original, viscerally funny black comedy – a subversion of the American dream. This is a book we want to read again and give to our friends”.  Jeg pleier alltid å lese en eller to bøkene fra denne kortlisten som jeg ikke allerede har lest, og i år blir det selve vinneren, så det gleder jeg meg til.

Dere har kanskje fått med dere at prisen nå skifter navn. Frem til ifjor har denne populære prisen for kvinnelige forfattere vært kjent som Orangeprisen. Den ble opprettet som en reaksjon på at Bookerpris kortlisten i 1991 ikke inkluderte en eneste kvinnelige forfatter. I fjor sluttet samarbeidet med Orange og prisen har lett etter ny sponsor. I år er prisen faktisk fundet privat og fikk det generiske navnet Women’s Prize for Fiction. For to dager siden ble det kunngjort at prisen nå har fått ny sponsor, som er jentelikøren Baileys. I de neste tre årene skal prisen derfor hete Baileys Women’s Prize for Fiction.

Orangeprisen, eller i år, Women’s Prize for Fiction, har alltid vært en kommersiell pris som fremhever både publikumsfavoritter som kritikerne ikke har vært så nådige mot, og kritikerroste romaner.  Dette for å sikre publisitet og popularitet.  Når man da tar i betraktning at prisen allerede har et markant kommersielt tilsnitt og kobler det med et så kommersielt alkoholmerke, undres man hva tankegangen bak samarbeidet egentlig er.  Med en klissete jentelikør som Baileys som markedsføringspartner, virker det som om prisen vris ytterligere mot massemarkedet. Hvis kvinnelige forfattere først skal ha en merkelapp, bør den ikke sikte litt høyere enn gjennomsnittet?

Det hadde ikke vært et hakk bedre hvis prisen skulle hete Budweiserprisen, Puligny Montrachet prisen eller i et forsøk på litt etterlengtet mannlig tyngde: Johnnie Walker prisen.  En kvinnelig litteraturpris er sannynligvis ikke tjent med å være assosiert med en alkoholprodusent uansett. Prisen skal fremme kvinnelige forfattere og vise hvorfor de skal fortjener å bli tatt på alvor på lik linje med menn.   Baileys er likevel en ekstra provoserende sponsor siden den er så sterkt markedsført for kvinner. Det kan tolkes som en “jentegreie” – en slags bekreftelse på at bøker som er skrevet av kvinner, er myntet på kvinner.  Og er det ikke akkurat det inntrykket som prisen skal bekjempe?

 

Relaterte innlegg:

8 Comments

  1. Tror jeg skal lese denne boka. Er litt glad for at Mantel ikke vant. Jeg vet alle sier at bøkene hennes er fantastiske, og før eller siden kommer jeg sikkert krypende til korset med boka i hånda, men foreløpig er jeg overbevist om at hun ikke er for meg. Homes derimot, selv om jeg aldri har hørt om henne før, frister. Snåle greier.

    • Som deg er jeg også litt glad for at Mantel ikke vant. Jeg syns hun genial, og ville ikke forbause meg et sekund om du vil elske bøkene, Ingalill. Spesielt du som har startet en fin lesesirkel for biografier- er det utrolig spennende og interessant å lese Mantel. Hun hever det til et helt nytt nivå! Men – det er greit og fint å slippe andre til, og Mantel har jo vunnet mengder med priser for bøkene sine.
      Jeg anbefaler forresten alle lesere om å besøke Ingalills blogg Moshonista for å se på den nye spennende lesesirkelen om biografier av alle typer, og man velger selv hvilken bok man vil lese. Anbefales! 🙂

  2. Herlighet, for et tankekors! Håper virkelig det er flere enn deg som ser dette, slik at det blir en debatt. Litteratur og alkohol er en dårlig kombinasjon, særlig på den måten du påpeker. Og det med kommersialisme og en litterær kvinnepris kan jo ende ganske ille; for eksempel med mer kiosklitteratur mynta på kvinner (muligens opphøyd, i og med at bøkene får priser), mens «kvinnelitteraturen» fortsatt har lav status gjennom et mannlig blikk. Synd at Orangeprisen blir ødelagt på denne måten. Kanskje det egentlig er bedre uten pris?

    • Ja, jeg også syns dette ødelegger litt for Orangeprisen, som alltid har vært en flott pris. Å inngå samarbeid med en alkoholprodusent som er typisk favoritt på utdrikningslag for jenter, sender rett og slett feil signal.. og som du sier vil kanskje bidra til at «kvinnelitteratur» gjennom menns øyne vil ha lav status. Det er synd.
      Den aller nyeste litteraturprisen i Storbrittania inngikk jo feks samarbeid med et forlag som utgir praktbøker, The Folio Society, for et halvt år siden og prisen blir hetende Folioprisen. Det gir en litt annen integritet.

      Jeg mener kanskje det hadde vært like greit å kutte ut Baileys prisen for kvinner, hvis dette er retningen fremover, spesielt siden det er så mange kvinner som beviser at det går an å markere seg i åpen klasse. Som Hilary Mantel, som gikk til topps både i konkurransen om Bookerprisen og om Costaprisen.
      Nei, Hedda, vi er enige i at dette var synd!

      • Åja, Folioprisen gir virkelig et helt anna inntrykk. Seriøs, ordentlig, ryddig, og ikke minst: litterær! Hilary Mantel er et viktig eksempel på at det går an, og en påminner om at kvinner også får det til. Men sjøl om det er bedre nå enn for både femti og hundre år sida, så er det fortsatt merkbart færre kvinner enn menn som mottar litterære priser, særlig når det kommer til de mest prestisjetunge. Vi har jo vært inne på dette tidligere her på bloggen din. Hva som er riktig løsning, vites ikke. Men Baileys Women’s Prize for Fiction er, som du skriver, et steg i helt feil retning om litteratur skrevet av kvinner skal bli tatt mer seriøst. Flott at du tar opp dette!

  3. Jeg vet ikke hva som er riktig løsning lenger – annet enn at dette virker som et skritt i feil retning!
    Egentlig burde jeg ta det opp litt skikkelig, og ikke gjemt inn i et innlegg som omhandler årets vinner av denne prisen. Jeg skal ta å skrive litt om det senere i år, for som du sier, er dette en interessant diskusjon – temaet utvikler seg jo hele tiden, som feks med Mantel, men hovedprinsippene er trolig de samme, nemlig at bransjen domineres av menn.

    • Er nok redd for det, ja. Men det blir veldig spennende å lese mer om problematikken dersom du går grundigere til verks!

      Ønsker deg en god sommer, Clementine! 🙂

  4. (takk for link og hyggelig anbefaling!!)

    Jeg har nå fått denne i huset, sammen med den som de aller fleste på amazon så ut til å foretrekke. The end of Alice, visstnok ei ganske så provoserende pedofilbok, på en helt annen måte enn Tampa. Måtte bare spørre om du hadde lest Alice for å få kvalitativt sammenlikningsgrunnlag. Egentlig litt sjokkerende hvor begeistret folk er denne Aliceboka.
    Tror kanskje uansett det er der jeg starter.
    (sorry for impulsiv og høytenkende kommentering.)

Leave a Comment